Pendidikan
merupakan satu aspek yang penting di dalam kehidupan setiap individu.
Pendidikan bermula sejak seorang itu dilahirkan sehinggalah ia menemui ajalnya.
Pendidikan bagi manusia meliputi aspek jasmani,rohani, akal dan sosial.
“Manusia mendidik anaknya supaya badannya sihat dan kuat, akalnya waras dan
cerdas, rohaninya luhur dan berbudi pekerti tinggi, tahu bermasyarakat dan
menyesuaikan diri dalam kelompoknya” (Musa bin Daia,1986).
Di antara
pendidikan yang paling penting bagi setiap manusia ialah pendidikan
Islam.”Pendidikan Islam adalah pendidikan yang melatih kepekaan (sensibility)
para peserta didik sedemikian rupa sehingga sikap hidup dan peri-laku, juga
keputusan dan pendekatannya kepada semua jenis pengetahuan dikuasai oleh
perasaan mendalam nilai-nilai etik dan spiritual Islam. Mereka dilatih dan
mentalnya didisiplinkan, sehingga mereka mencari pengetahuan tidak sekadar
untuk memuaskan keingin-tahuan intelektual atau hanya untuk keuntungan dunia
material belaka, tetapi juga untuk mengembangkan diri sebagai makhluk rasional
dan saleh yang kelak dapat memberikan kesejahteraan fisik, moral dan spiritual
bagi keluarga, masyarakat dan umat manusia”(Syed Sajjad Husain & Syed Ali
Ashraf , 2000)
Dalam konteks
Negara Brunei Darussalam, pihak kerajaan amat mementingkan pendidikan Islam.
Pendidikan Islam mula diberikan kepada kanak-kanak sejak mereka berada di
peringkat prasekolah hinggalah ke universiti. Untuk menanamkan ajaran-ajaran
Islam di kalangan pelajar-pelajar dengan lebih berkesan, maka satu kurikulum
yang lengkap,kemas dan tersusun rapi serta berkesinambungan amatlah diperlukan.
Oleh itu di
dalam rencana ini penulis akan menerangkan mengenai kurikulum yang berkaitan
dengan pendidikan Islam. Kurikulum pendidikan Islam yang dimaksudkan di sini
tidak terbatas setakat mempelajari mata pelajaran pengetahuan Ugama Islam
sahaja sebagaimana kefahaman kebanyakkan masyarakat hari ini. Tetapi pendidikan
Islam itu sebenarnya mempunyai skop jangkauan yang lebih luas meliputi semua
cabang ilmu pengetahuan yang dibenarkan oleh agama Islam.
BAB I : KURIKULUM
<!–[i1.1 Definisi Kurikulum
Pengetahuan terus berkembang dan pendidikan
semakin kompleks untuk memenuhi keperluan masyarakat dan negara. Kemajuan yang
sentiasa dicapai dalam bidang pendidikan telah menyebabkan berubahnya konsep
pendidikan dalam sebuah negara dari semasa ke semasa. Bagi mengimbangi
perubahan konsep pendidikan, maka apa yang berlaku di dalam proses pendidikan
juga perlu diubah agar pelajar dapat mengikuti perkembangan ilmu pengetahuan.
Dalam ertikata lain berubahlah kurikulum
bagi setiap sekolah, maktab, universiti dan pusat pengajian tinggi lainnya.
Selaras dengan perkembangan ini, maka definisi kurikulum juga turut berubah.
Berbagai-bagai definisi kurikulum telah
dikemukakan oleh para pendidik, tokoh-tokoh ilmuan dan para sarjana dari
berbagai bangsa. Ada pengertian yang sangat luas dan sebaliknya terdapat
pengertian yang sempit. Perkataan kurikulum berasal dari bahasa Latin yang luas
digunakan oleh bangsa Yunani. ’Curriculum’ dalam bahasa Latin
bermaksud ‘Luang tempat pembelajaran berlaku’ (Sharifah Alwiah Alsagoff,1986).
Walaupun terdapat berbagai-bagai definisi
untuk kurikulum, namun hampir semua makna, atau pengertian kurikulum dari
definisi-definisi itu akan kembali ke pengertian asal, iaitu satu rancangan
pengajian (Sharifah Alwiah Alsagoff,1986).
Di dalam kamus bahasa Arab kurikulum
(Manhaj) sering didefinisikan sebagai jalan yang terang, atau jalan terang yang
dilalui oleh manusia pada berbagai bidang kehidupannya. Seterusnya,Prof. Dr.
Omar Al-Syaibani (1991) menjelaskan kurikulum (manhaj) dimaksudkan sebagai
jalan terang yang dilalui oleh pendidik atau guru dengan orang-orang yang
dididik atau dilatihnya untuk mengembangkan pengetahuan, keterampilan, dan
sikap mereka.
Sementara itu Wiles dan Bondi (1993)
memberikan definisi kurikulum sebagai:
“It is the range of experiences,both
indirect and directed,concerned in unfolding the abilities of the individual,or
it is a series of consciously directed training experiences that the school use
for completing and perfecting the individual”
Menurut Zuharani (1983), ”Kurikulum adalah semua
pengetahuan, kegiatan-kegiatan atau pengalaman belajar yang diatur dengan
kaedah yang sistematik, yang diterima anak untuk mencapai suatu tujuan”.
Sementara itu Kementerian Pelajaran Malaysia
(1984) menjelaskan ”Kurikulum bermaksud segala rancangan pendidikan yang
dikendalikan oleh sesebuah sekolah ataupun institusi pelajaran untuk mencapai
matlamat pendidikan”.
Seterusnya, Pg. Dr. Hj. Abu Bakar(2008) menjelaskan:
”Kurikulum adalah maklumat dan ilmu pengetahuan yang diajar oleh guru atau
yang dipelajari oleh pelajar di sekolah atau lain-lain institusi pendidikan,
dalam bentuk mata pelajaran yang terdapat dalam buku teks dalam setiap tahap
pendidikannya”.
Ini bermakna kurikulum itu ialah segala pengalaman yang diperolehi oleh
pelajar di sekolah yang mempunyai pengaruh yang baik terhadap kelakuan anak di
bawah bimbingan guru bagi mencapai tujuan dan matlamat pendidikan.
Akhirnya dapatlah diambil kesimpulan bahawa kurikulum bukan hanya meliputi
mata pelajaran dan pengalaman yang berlaku dalam kelas, malah ia meliputi semua
pengalaman, aktiviti, suasana dan pengaruh yang diberikan kepada pelajar atau
yang mereka kerjakan atau yang mereka jumpai di sekolah atau yang dikelolakan
oleh sekolah. Ini termasuklah , semua kegiatan, pengalaman budaya, seni, sukan
dan sosial yang dikerjakan oleh pelajar di luar jadual waktu dan di luar bilik
darjah yang dikelolakan oleh pihak sekolah.
BAB II: PENDIDIKAN
ISLAM
2.1 Pendahuluan
Pendidikan Islam
mempunyai sejarah yang panjang seiring dengan kedatangan Islam itu sendiri
(Dr.Gamal Zakaria,2002). Pendidikan Islam berterusan seumur hidup, secara
formal dan tidak formal. Ini bererti pendidikan yang berasaskan nilai-nilai
Islamiah tidak hanya menghadkan pengajaran akademik dalam bilik darjah.
Bimbingan dan asuhan yang dilakukan oleh para pendidik diusahakan setiap masa
secara ikhlas bertujuan menjadikan individu beriman dan bertakwa (Kamarudin
Hj.Kachar,1989).
2.2 Definisi
Pendidikan Islam
Istilah
“Pendidikan Islam” merupakan rangkai kata yang membawa makna yang sangat luas.
Dalam ungkapan ini sendiri telah tersirat konsep, falsafah dan matlamatnya. Ini
agak berbeza dengan kefahaman umum masyarakat hari ini yang menganggap
pendidikan Islam itu ialah Mata Pelajaran Agama Islam atau Pengetahuan Agama
Islam di sekolah(Mohd Yusuf Ahmad, 2004).
Untuk memberikan
pengertian pendidikan Islam yang sempurna, terlebih dahulu kita menjelaskan
makna kata ‘pendidikan’ dan ‘Islam’. Menurut Al-Attas,Hassan Langgulung dan
Burlian Somad maksud pendidikan itu ialah perubahan dalaman dan perubahan
tingkah laku (Mohd Yusuf Ahmad, 2004). Apabila disebut pendidikan Islam ia
menjadi lebih khusus dan bermaksud pendidikan yang berteraskan syariat Islam
yang berpandukan Al-Quran dan Al-Hadis, dan perubahan yang dikehendaki pula
ialah perubahan rohani, akhlak dan tingkah laku menurut Islam.
Dalam bahasa Inggeris istilah pendidikan disebut education.
Manakala dalam bahasa Arab pengertian kata pendidikan, sering digunakan pada
beberapa istilah, antaranya “ta’lim” ( التعليم ) ,
tarbiyah ( التربية ( dan ta’dib ) (التاديب
. Namun demikian, ketiga kata
tersebut memiliki makna tersendiri dalam menunjuk atau menerangkan pengertian
pendidikan (Dr. Samsul Nizar,M.A: 2001).
Kata at-ta’lim merujuk kepada pengajaran yang bersifat pemberian atau
penyampaian pengertian, pengetahuan, dan keterampilan. Kata at-tarbiyah membawa
erti mengasuh, mendidik, dan memelihara. Sementara Kata at-ta’dib dapat
diertikan sebagai proses mendidik yang memfokuskan kepada pembinaan dan
penyempurnaan akhlak atau budi pekerti pelajar. Pendidikan adalah ‘latihan atau
ajaran’ (Dr.Teuku Iskandar,1986). Sementara itu menurut al-Quran, Islam ialah
penyerahan diri dan kepatuhan sesuai dengan firman Allah swt dalam Surah Ali
‘Imran ayat 83:
افغير دين الله يبغون وله اسلم من
فى السموت والارض طوعا وكرها واليه يرجعون
“Maka apakah mereka mencari agama yang lain
dari agama Allah, padahal kepada-Nyalah berserah diri segala apa yang di langit
dan di bumi,baik dengan suka maupun terpaksa dan hanya kepada Allahlah mereka
dikembalikan”
Ini menunjukkan
kepada kita bahawa, pendidikan Islam merupakan usaha-usaha pembentukan
anak-anak sesuai dengan ajaran Islam, maka dengan itu melalui pendidikan Islam
akan dapat menyerapi dan menyedari hal-hal yang sebenar atau hakikat-hakikat
baik dalam ajaran dan amalan Islam, atau apa yang terkandung dalam akidahnya,
ibadatnya, sistem akhlaknya dan juga ajaran syariatnya yang dilihat dari segi
hukum-hukumnya yang zahir. Ahli-ahli fikir Islam berpendapat bahawa dengan menyedari
hal-hal ini semua manusia akan mencapai kebahagiaan dalam dunia dan akhirat
(Dr. Haron Din & Dr. Sobri Salamon, 1988)
Lebih jauh lagi,
pendidikan Islam ialah satu ‘kesatuan’ yang terdiri daripada dua aspek yang
bersepadu. Yang pertama ialah bahawa sebahagian daripada ajaran Islam dan
undang-undang serta moral hendaklah diajar dengan begitu rupa untuk membolehkan
pelajar memahami, setakat yang memadai, asas-asas Islam. Aspek yang kedua ialah
untuk melatih pemikiran pelajar dengan cara yang saintifik dan rasional supaya
dia dapat menyelaraskan perilakunya dengan moral, undang-undang dan keimanannya
terhadap Islam (Muhammad Hamid Al-Afendi & Nabi Ahmed Baloch, 1992) .
Menurut Mohd
Kamal Hasan, pendidikan Islam menyatukan semua ilmu pengetahuan di bawah authority
dan pengendalian Al-Quran dan Sunnah yang merupakan teras dalam sistem
pendidikan dan kebudayaan Islam seluruhnya. Akidah Islam menjadi pusat bagi
semua ilmu serta sifatnya integrated. Menurut beliau pendidikan Islam
itu bolah dibahagi dua, iaitu formal dan informal (Mohd Yusuf
Ahmad,2004).
Akhirnya,
dapatlah dibuat kesimpulan bahawa tiada makna yang tepat bagi pendidikan Islam
namun dapat difahami oleh semua orang bahawa pendidikan Islam adalah satu usaha
untuk mengembangkan fitrah manusia sesuai dengan ajaran agama Islam
berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah yang akhirnya akan mewujudkan satu
masyarakat yang bertamadun tinggi, penuh rahmat dan kebahagiaan serta mendapat
keredaan Allah.
2.3 Dasar
Pendidikan Islam
Dasar adalah
tempat bermula sesuatu aktiviti manusia. Maka ketika menetapkan dasar sesuatu
perkara, khasnya dasar pendidikan Islam, setiap individu akan menjadikan
pandangan hidup dan hukum-hukum dasar agamanya sebagai panduan. Pendidikan
Islam adalah satu aktiviti manusia yang mempunyai dasar-dasar tertentu. Adapun
dasar pendidikan Islam ialah al-Quran,Hadith (As-Sunnah) dan Ijtihad para
ulama.
2.4 Tujuan Pendidikan Islam
Tujuan adalah
dasar yang hendak dicapai dalam semua kegiatan manusia.Tujuan berfungsi untuk
mengarahkan, mengendalikan dan mengembangkan sesuatu kegiatan. Oleh sebab itu
setiap tujuan hendaklah dirumuskan dengan tegas dan jelas. Dengan adanya tujuan
semua aktiviti dan pergerakan manusia akan menjadi terarah dan bermakna.
Kefahaman kita
mengenai tujuan hidup di dunia adalah penting untuk menetapkan tujuan
pendidikan Islam kerana setiap didikan yang diterima oleh manusia adalah untuk
mencapai tujuan hidup tersebut.
Menurut Islam,
manusia diturunkan ke bumi oleh Allah swt adalah sebagai seorang khalifah yang
mempunyai tugas untuk:
i.Memakmurkan
bumi demi kebahagiaan hidup seperti firmannya dalam Surah Faathir ayat 39:
هو ا
لذ ي جعلكم خلا لف في الارض
Ertinya: “Dia-lah (Allah) yang
menjadikan kamu khalifah-khalifah di muka bumi”
ii.Berbakti kepada Allah swt seperti
firmannya dalam Surah Adz-Dzaariyaat ayat 56:
و ما خلقت الجن والانس الاليعبدون
Ertinya:
“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka
menyembah-Ku”
Daripada
keterangan di atas dapatlah dirumuskan bahawa, “tujuan sejati pendidikan Islam
adalah menghasilkan orang-orang yang beriman dan juga berpengetahuan, yang satu
sama lain saling menompang. Islam tidak memandang bahawa pencarian pengetahuan
adalah demi pengetahuan sendiri tanpa merujuk pada cita-cita spiritual yang
harus dicapai manusia, tetapi untuk mewujudkan sebanyak mungkin kemaslahatan
bagi umat manusia. Pengetahuan yang diceraikan dari agama bukan hanya membuat
pengetahuan menjadi bias, bahkan akan menjadikannya sebagai kejahilan jenis
modern. Islam menganggap orang yang tidak beriman kepada Allah swt sebagai
orang yang tidak berpengetahuan. Orang semacam ini, betapapun luas
pengetahuannya, hanya akan mempunyai pandangan yang tidak lengkap mengenai
jagat raya” (Syed Sajjad Husain & Syed Ali Ashraf,2000).
Sementara itu menurut Sayid Sabiq (1981) ,tujuan pendidikan Islam ialah
agar jiwa seseorang dapat terdidik secara sempurna. Agar seseorang dapat
menunaikan kewajipan-kewajipannya kerana Allah. Dapat berusaha untuk
kepentingan keluargannya, kepentingan masyarakatnya, serta dapat berkata jujur,
dan berpihak kepada yang benar serta mahu menyebarkan benih-benih kebaikan pada
manusia. Apabila seseorang mempunyai sifat-sifat seperti itu, bererti ia telah
mencapai tingkat orang-orang salih sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah,
iaitu orang-orang yang berpegang teguh pada agamanya.
Pendidikan Islam juga bertujuan untuk mencapai keseimbangan pertumbuhan
dari peribadi manusia secara menyeluruh melalui latihan-latihan kejiwaan, akal
fikiran, kecerdasan, perasaan dan pancaindera. Oleh kerana itu pendidikan Islam
harus mengembangkan seluruh aspek kehidupan manusia, baik spiritual,
intelektual, imaginasi (fantasi), jasmani, keilmiahannya, bahasanya, baik
secara individual maupun kelompok, dan mendorong aspek-aspek tersebut kearah
kebaikan dan pencapaian kesempurnaan hidup ( Abdul Raof Dalip, 1990).
Sementara itu, menurut hasil Kongres Pendidikan Islam Sedunia Tahun 1980 di
Islamabad, menyebutkan bahawa pendidikan Islam haruslah bertujuan mencapai
pertumbuhan keperibadian manusia yang menyeluruh, secara seimbang melalui
latihan jiwa, intelek, diri manusia yang rasional, perasaan dan indera. Kerana
itu, pendidikan harus mencapai pertumbuhan manusia dalam segala aspeknya;
spiritual, intelektual, imajinatif, fisik, ilmiah dan bahasa secara individual
maupun kolektif. Mendorong semua aspek kearah kebaikan dan mencapai
kesempurnaan. Tujuan akhirnya adalah dengan perwujudan ketundukan yang sempurna
kepada Allah, baik secara peribadi, komunitas, maupun seluruh umat manusia (Dr.
Samsul Nizar,M.A, 2001)
Akhirnya dapatlah diambil kesimpulan bahawa tujuan pendidikan Islam itu
tidak statik. Ia sering mengalami perubahan mengikut kepentingan dan
perkembangan masyarakat di mana pendidikan itu dilaksanakan. Walaupun begitu
sebagai umat Islam kita mestilah berpegang teguh dan terus merujuk kepada
Al-Quran dan As-Sunnah dalam melaksanakan tujuan pendidikan Islam.
2.5 Matlamat
Pendidikan Islam
Pendidikan Islam mempunyai beberapa matlamat tertentu. Di antara
matlamat-matlamatnya adalah jelas untuk melahirkan insan yang budiman, beriman,
bertakwa dan salih. Pendidikan Islam nyata sekali menuju ke arah perkembangan
tingkahlaku yang sihat. Ekoran daripada matlamat murni ini berkembanglah
manusia yang menyedari hakikat lahirnya sebagai hamba Allah swt yang menurut
perintahnya, yang beramanah dan bertanggungjawab (Kamarudin Hj. Kacar,1989).
Menurut Dr. Abdur Rosyad Syuhudi(1990) di antara matlamat pendidikan Islam
itu ialah untuk mengenal diri manusia itu sendiri, untuk mengenal tugas dan
tanggungjawab manusia, untuk menyusun struktur masyarakat, untuk membentuk
akhlak yang mulia di kalangan manusia, untuk menjaga kepentingan agama dan
kehidupan serta untuk memberikan kepentingan jasmani dan rohani.
Ustaz Abdul Raof Dalip (1990) ada menyatakan beberapa matlamat pendidikan
Islam. Antaranya ialah untuk mentauhidkan diri kepada Allah,untuk pembentukan
akhlak yang mulia, menyedarkan manusia mengenai keperluan ilmu pengetahuan,
menyedarkan manusia mengenai peranannya sebagai Khalifah, untuk pembentukan
insan soleh, untuk pembentukan akhlak atau syahsiah Islamiah di dalam diri
manusia, untuk mempersiapkan manusia bagi kehidupan di dunia dan di akhirat,
untuk memberi perhatian serta menjaga kemanfaatan individu dan masyarakat, dan
akhir sekali untuk penyediaan tenaga mahir dan profesion dalam berbagai bidang
kehidupan.
Ghazali Darussalam (2004) di dalam buku ‘Pedagogi Pendidikan Islam’ ada
menyebutkan beberapa pendapat sarjana dan ilmuan mengenai matlamat pendidikan
Islam. Antaranya, Prof. Dr. Mohd. Athiyah Al-Abrasyi menjelaskan matlamat
pendidikan Islam adalah;
“Pendidikan hendaklah menyediakan seseorang itu sehingga ia dapat hidup
dengan sempurna, bahagia, cintakan negara, kuat jasmaninya, sempurna
akhlaknya, teratur pendidikannya, halus dan murni perasaannya, cekap dalam
kerjanya, berkerjasama dengan orang lain, baik bahasanya, tulisannya dan
lisannya serta tangannya dapat membuat sesuatu pekerjaan itu dengan baik.”
Daripada keterangan di atas maka jelaslah
bahawa tujuan dan matlamat pendidikan Islam itu tidak jauh berbeza malah hampir
sama. Sebagai rumusan kita lihat petikan berikut;
“Al-Qabisi, berpendapat bahawa tujuan pendidikan adalah untuk mengetahui
ajaran agama baik secara ilmiah maupun secara amaliah. Ini kerana dia termasuk
ulama ahli fiqih dan tokoh dari ulama ahli sunnah wal jama’ah. Sedangkan Ibnu
Maskawih berpendapat bahawa tujuan pendidikan ialah tercapainya
kebajikan,kebenaran dan keindahan. Ikhwan As-Safa, cenderung berpendapat bahawa
tujuan pendidikan itu adalah mengembangkan faham filsafat dan akidah politik
yang mereka anut. Al-Ghazali, berpendapat bahawa tujuan pendidikan itu adalah
melatih para pelajar untuk mencapai makrifat kepada Allah melalui jalan tasawuf
iaitu dengan mujahadah dan riyadhah.
BAB III: KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM
3.1 Definisi Kurikulum Pendidikan Islam
Kurikulum pendidikan Islam adalah bahan-bahan pendidikan Islam berupa
kegiatan, pengetahuan dan pengalaman yang dengan sengaja dan sistematis
diberikan kepada anak didik dalam rangka mencapai tujuan pendidikan Islam. Atau
dengan kata lain kurikulum pendidikan Islam adalah semua aktiviti, pengetahuan
dan pengalaman yang dengan sengaja dan secara sistematis diberikan oleh
pendidik kepada anak didik dalam rangka tujuan pendidikan Islam (H.syamsul
Bahri Tanrere, 1993).
Berdasarkan keterangan di atas, maka kurikulum pendidikan Islam itu
merupakan satu komponen pendidikan agama berupa alat untuk mencapai tujuan. Ini
bermakna untuk mencapai tujuan pendidikan agama (pendidikan Islam) diperlukan
adanya kurikulum yang sesuai dengan tujuan pendidikan Islam dan bersesuaian
pula dengan tingkat usia, tingkat perkembangan kejiwaan anak dan kemampuan
pelajar.
3.2 Materi
Pokok Dalam Kurikulum Pendidikan Islam
Kurikulum
pendidikan Islam meliputi tiga perkara iaitu masalah keimanan (aqidah), masalah
keislaman (syariah) dan masalah ihsan (akhlak). Bahagian aqidah menyentuh
hal-hal yang bersifat iktikad (kepercayaan). Termasuklah mengenai iman setiap
manusia dengan Allah,Malaikat,Kitab-kitab, Rasul-rasul, Hari Qiamat dan Qada
dan Qadar Allah swt.
Bahagian syariah
meliputi segala hal yang berkaitan dengan amal perbuatan manusia dalam
kehidupan sehari-hari yang berpandukan kepada peraturan hukum Allah dalam
mengatur hubungan manusia dengan Allah dan antara sesama manusia.
Bahagian akhlak
merupakan suatu amalan yang bersifat melengkapkan kedua perkara di atas dan
mengajar serta mendidik manusia mengenai cara pergaulan dalam kehidupan
bermasyarakat.
Ketiga-tiga
ajaran pokok tersebut di atas akhirnya dibentuk menjadi Rukun Iman,Rukun Islam
dan Akhlak. Dari ketiga bentuk ini pula lahirlah beberapa hukum agama, berupa
ilmu tauhid, ilmu fiqeh dan ilmu akhlak. Selanjutnya ketiga kelompok ilmu agama
ini kemudian dilengkapi dengan pembahasan dasar hukum Islam, iaitu al-Quran dan
al-Hadis serta ditambah lagi dengan sejarah Islam.
Sementara itu menurut Dr. Hj. Maimun Aqsa, perkara yang perlu didahulukan
dalam kurikulum pendidikan Islam ialah al-Quran, Hadis dan juga Bahasa Arab.
Kedua ialah bidang ilmu yang meliputi kajian tentang manusia sebagai individu
dan juga sebagai anggota masyarakat. Menurut istilah moden hari ini, bidang ini
dikenali sebagai kemanusiaan (al-ulum al-insaniyyah). Bidang-bidangnya
termasuklah psikologi, sosiologi, sejarah, ekonomi dan lain-lain. Ketiga bidang
ilmu mengenai alam tabie atau sains natural ( al-ulum al-Kauniyyah), yang meliputi
bidang-bidang seperti astronomi, biologi dan lain-lain.
Ruang lingkup materi pendidikan Islam sebenarnya ada terkandung di dalam
al-Quran seperti yang pernah dicontohkan oleh Luqman ketika mendidik anaknya.
Bagi Negara Brunei Darussalam Keluasan ruang lingkup pendidikan Islam tertakluk
kepada pihak Kementerian Pendidikan, Kementerian Hal Ehwal Ugama, Jabatan
Perkembangan Kurikulum, tingkat kelas, tujuan dan tingkat kemampuan pelajar.
Bagi sekolah Arab dan agama khas tentunya mempunyai pembahasan yang lebih luas
dan lebih terperinci berbanding sekolah umum. Begitu juga terdapat perbezaan
yang jelas di antara peringkat rendah, menengah dan peringkat tinggi dan
universiti.
Sedangkan mengenai sistem pengajaran dan teknik penyampaian adalah terserah
kepada kebijakan guru melalui pengalamannya dengan cara memperhatikan bahan
yang tersedia,waktu serta jadual yang sudah ditetapkan oleh pihak tertentu.
“Bagi pengajian tinggi, Pengajaran Agama Islam hendaklah dijadikan suatu
mata pelajaran khas yang juga merupakan suatu pengajian yang mendalam mengenai
sesuatu hukum dan difahamkan maksud-maksud pengajaran Agama Islam itu supaya
mereka dapat mengamalkan pengajaran itu menjadi sebagai suatu cara hidup dan
menjadi panduan semasa mempelajari ilmu-ilmu yang lain terutama sekali ilmu
Sains” (Hj.Mohd. Jamil
Al-SufrI, 1982)
Bagi merumuskan maksud prinsip-prinsip kurikulum pendidikan Islam kita
lihat pandangan Prof. Mohd. Athiyah (Tajul Ariffin Noordin, 1990). Beliau
menjelaskan;
“Pendidikan moden sekarang ini memerlukan pendidikan Islam. Iaitu
pendidikan idealis yang bersifat kerohanian, moral dan keagamaan. Ini
membuatkan kita belajar untuk ilmu dan kelazatan ilmiah. Dengan demikian kita
terlepas daripada keruntuhan, kejahatan dan kemiskinan, penjajahan dan
keangkaramurkaan, serta peperangan-peperangan dengan segala bencana yang
ditimbulkannya. Demi untuk mendapat bersama menikmati suatu kehidupan yang
abadi hidup bersama saling bantu-membantu dan dalam suasana demokrasi dan
bahagia”
3.3 Penyusunan
Kurikulum Pendidikan Islam
Di antara
perkara yang paling penting di dalam pembentukan setiap kurikulum, tidak
terkecuali kurikulum pendidikan Islam, ialah penyusunannya. Untuk penyusunan
yang rapi dan berkesan, kerjasama antara pihak sekolah dan pihak penggubal
kurikulum amatlah diperlukan. Penyusunan tersebut hendaklah menitikberatkan
kesesuaiannya menurut kemampuan pelajar.
Penyusunan
kurikulum yang tepat akan membawa manusia semakin hampir kepada Allah.
Seterusnya akan melahirkan genarasi manusia “para sahabat” yang intelek, berilmu,
beriman dan baramal. Kurikulum yang disusun hendaklah berkesinambungan dari
peringkat rendah hinggalah ke peringkat menengah berterusan ke peringkat
universiti bersesuai dengan kehendak dan keperluanNegara.
Selanjutnya,
oleh kerana matlamat kurikulum dan pendidikan Islam untuk melahirkan individu
yang sempurna, samaada dari segi rohani mahupun jasmani, mata pelajaran dalam
kurikulum itu hendaklah bersifat sepadu. Dengan kata lain mata pelajaran dalam
kurikulum pendidikan Islam tidaklah terbatas kepada ilmu-ilmu yang berbentuk
teoritis sahaja, baik bersifat naqli mahupun aqli tetapi juga berbentuk
praktis, seperti pendidikan jasmani,latihan ketenteraan, teknik, pertukangan,
pertanian dan perniagaan. Kurikulum yang semata-mata membekalkan pelajaran yang
berbentuk spiritual boleh menyulitkan sesuatu institusi pengajian khususnya
dari segi pembangunan material ( Hj. Abdullah Ishak, 1989)
BAB V: PENUTUP
4.1 Kesimpulan
Berdasarkan kepada rencana yang ditulis
ini maka dapatlah penulis membuat beberapa kesimpulan seperti berikut:
i. Pendidikan Islam
mencelup keperibadian Muslim dengan celupan yang khas yang membezakan dari
bentuk-bentuk pendidikan yang lain. (Hassan Langgulung,1979). Pernyataan di
atas memberi gambaran kepada kita bahawa pendidikan Islam merupakan faktor
utama yang paling penting untuk membentuk ketinggian peribadi setiap Muslim.
Pendidikan Islam mempunyai tujuan-tujuan dan matlamat-matlamat tertentu yang
semata-mata untuk mewujudkan kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat dan
seterusnya untuk memperolehi keredaan Allah s.w.t.
ii. Skop
pendidikan Islam terlalu luas. Ia merangkumi syariah, adabiah, riadhah, akliah
dan seluruh penghidupan manusia,perbuatan, tingkahlaku dan amalan. Untuk
menghayati skop pendidikan Islam ini, maka setiap individu Muslim haruslah
memahami terlebih dahulu asas-asas dan konsep yang bertunjangkan akidah
Islamiah. Kemudian diikuti dengan akliah ilmu pengetahuan, akhlak dan
kesihatan. Pendidikan Islam itu memerlukan amalan dan penghayatan sebab
seseorang itu tidak boleh mengamalkan sesuatu perkara tanpa memahaminya
terlebih dahulu, khasnya asas-asas pendidikan Islam, seperti mengenal Allah,
memahami rukun-rukun iman dan rukun-rukun Islam dan sebagainya (Ustaz Abdul
Raof Dalip, 1990).
Jelasnya,di
dalam pendidikan Islam terkumpul empat bidang utama iaitu pendidikan jiwa,
pembersihan rohani, pembentukan akal fikiran yang sihat serta kecergasan tubuh
badan.
iii. Kurikulum
Pendidikan Islam “bertujuan menanamkan kepercayaan dalam pemikiran dan hati
genarasi muda, pemulihan akhlak dan membangunkan jiwa rohani. Ia juga bertujuan
untuk memperoleh pengetahuan secara berterusan, gabungan pengetahuan dan kerja,
kepercayaan dan akhlak dan penerapan amalan teori dalam hidup” (Muhammad Hamid
Al-Afendi & Nabi Ahmed Baloch, 1992)
iv. Dalam konteks Negara
Brunei Darussalam pihak kerajaan pernah menegaskan tentang kepentingan
penyusunan kurikulum secara teliti. Penekanan ini dibuat dengan tujuan untuk
melahirkan penuntut-penuntut yang berguna kepada bangsa, agama dan negaranya:
“Di bidang pelajaran, kerajaan beta sedang
berusaha untuk meningkatkan lagi taraf pencapaian pelajaran di Negara ini.
Sehubungan dengan ini, beta ingin menyatakan bahawa perancangan pelajaran yang
tersusun rapid an teliti lagi consistent adalah mustahak dalam usaha untuk
melahirkan tenaga manusia yang berkemahiran dan bersesuaian dengan keperluan
Negara” (Pelita Brunei, 1989)
Manakala
dibidang pendidikan khususnya pendidikan agama (Islam) pihak kerajaan tetap
mengutamakan pendidikan Islam agar rakyat dan penduduk Negara Brunei Darussalam
yang berugama Islam dapat menghayati Islam sebagai satu cara hidup yang
lengkap. Dengan itu negara Islam akan tetap wujud dan bangsa Melayu yang
mendaulatkan raja akan terus gemilang yang berpegang kepada konsep Melayu Islam
Beraja yang sewajibnya dikekalkan sepanjang zaman:
“Pendidikan pada khususnya mestilah jelas,
bahawa keperluan umum tidak akan mengatasi keperluan agama. Dalam makna,
pendidikan agama juga hendaklah sama-sama diutamakan. Di peringkat asas,
pendidikan agama hendaklah sempurna, sementara di peringkat tinggi pula
hendaklah mampu melahirkan ulama dan cendekiawan berwibawa. Jangan sama sekali
ia kurang atau dikurangkan. Kerana berdasarkan fakta sejarah di mana-mana
sahaja, jika pendidikan agama lemah, maka akan lemah pulalah bangsa” (Himpunan
Titah,2006)
Akhir kata penulis ingin menyeru setiap individu agar mengutamakan
pendidikan Islam dalam segala aspek kehidupan. Seterusnya di dalam menentukan
kejayaan dan keberkesanan pendidikan Islam di setiap peringkat persekolahan
maka penyusunan kurikulum pendidikan Islam secara teliti, sistematik sentiasa
dikemaskinikan mengikut keperluan semasa hendaklah diutamakan. Manakala bagi
menghasilkan kejayaan yang sempurna maka pembentukannya hendaklah melalui
kerjasama yang erat semua pihak yang terlibat dalam dunia pendidikan dengan
disokong oleh pihak kerajaan.
BIBLOIGRAFI
Al-Quran
Al-Karim.
Abdul Halim
El-Muhammady Dr., Pendidikan Islam;Falsafah,Disiplin dan Peranan Pendidik,
Dewan Pustaka Islam, Selangor Darul Ehsan, 1991.
Abd. Rahman Saleh,
Didaktik Pendidikan Agama, Bulan Bintang, Jakarta, 1973.
Abdul Raof
Dalip,Ustaz, Asas-Asas Pendidikan Islam, Progressive Products Supply,
Selangor Darul Ehsan,1990.
Abdur Rosyad
Syuhudi,Dr., Pendidikan Islam, Universiti Brunei Darussalam, Bandar
Seri Begawan, 1990.
Ali Al-Jumbulati
& Abdul Futuh At-Tuwaanisi, Perbandingan Pendidikan Islam,
terjemahan Prof. H.M. Arifin,M.Ed. Penerbit Rineka Cipta, Jakarta,1994.
Gamal
Zakaria,Dr., Ibnu Sahnun, Mutiara Pendidik Muslim,Pusat Penyelidikan
dan Pembangunan Akademik,Kolej Islam Darul Ehsan, Selangor Darul Ehsan, 2002.
Ghazali
Darusalam, Pedagogi Pendidikan Islam, Utusan Publication &
Distributors Sdn Bhd, kuala Lumpur, 2004.
H. Syamsul Bahri
Tanrere, Kaedah Pengajaran Pendidikan Agama,Universiti Brunei Darussalam,
Bandar Seri Begawan, 1993.
Hj. Abdullah
Ishak, Dr., Sejarah Perkembangan Pelajaran Dan Pendidikan Islam,
Al-Rahmaniah, Selangor Darul Ehsan, 1989.
Hj. Maimun Aqsa
bin Hj. Abidin Lubis , Dr., Falsafah Pendidikan Islam, Universiti
Brunei Darussalam, Bandar Seri Begawan, t.t.
Haron Din,Dr.
& Sobri Salamon, Dr., Masalah Pendidikan Islam Di Malaysia,
Al-Rahmaniah, Kuala Lumpur, 1988.
Hassan
Langgulung, Pendidikan Islam, Pustaka Antara, Kuala Lumpur, 1979.
________________,Beberapa
Tinjauan Dalam Pendidikan Islam, Pustaka Antara, Kuala Lumpur,1981.
Himpunan
Titah Kebawah Duli Yang
Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei
Darussalam Di Majlis-Majlis Keagamaan Dan Titah-Titah Yang Berunsurkan
Keagamaan (1997-2005), Pusat Da’wah Islamiah, Kementerian Hal Ehwal Ugama,
Negara Brunei Darussalam, 2006.
Ibrahim Saad, Isu
Pendidikan Di Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka,Kementerian Pelajaran
Malaysia, Kuala Lumpur, 1986.
Kamarudin Hj.
Kachar, Prof. Dr., Strategi Penerapan Nilai-Nilai Islam Di Institusi
Pendidikan, Teks Publishing Sdn. Bhd. Malaysia, 1989.
Kementerian
Pelajaran Malaysia, Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar
Pelajaran, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1984.
Mohd Yusuf
Ahmad, Falsafah dan Sejarah Pendidikan Islam, Penerbit Universiti
Malaya, Kuala Lumpur, 2002.
Musa bin Daia, Prinsip
Am Pendidikan,Pustaka Aman Press, Kota Baharu Kelantan, 1986.
Muhammad Hamid
Al-Afendi & Nabi Ahmed Baloch, Kurikulum Dan Pendidikan Guru,
terjemahan Ahmad Jaffni Hassan, Mohamad Nordin Zainuddin, Asiah Idris, Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur,1992.
Muhammad Salih
Samak, Ilmu Pendidikan Islam, terjemahan Wan Amnah Yaacob,Saedah
Suhaimi,Ahmad Ismail, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1980.
Nicholls, H. dan
Audrey, Perkembangan Kurukulum: Satu Panduan Praktis, terjemahan Dr.
Mohamad Daud Hamzah & Dr. Koh Tsu Koon, Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kementerian Pelajaran Malaysia, 1987.
P.O.K. Amar
Diraja Dato Seri Utama (Dr.) Awang Hj. Mohd. Jamil Al-Sufri, Corak
Pendidikan Di Brunei Pada Masa Hadapan, Majlis Pelajaran Brunei, 1982.
Pg. Hj. Abu
Bakar bin Pg Hj. Syariffuddin, Dr., Perkembangan Kurikulum Pendidikan Islam
(Nota Kuliah), Universiti Brunei Darussalam, Bandar Seri Begawan, 2008.
Omar
Al-Syaibani, Prof. Dr., Falsafah Pendidikan Islam, terjemahan Prof.
Dr.Hasan Langgulung,Hizbi Sdn. Bhd., Selangor Darul Ehsan, 1991.
Samsul Nizar,
M.A., Dr., Penghantar Dasar-Dasar Pemikiran Pendidikan Islam, Gaya
Media Pratama, Jakarta,2001.
Sharifah Alwiah
Alsagoff, Ilmu Pendidikan:Pedagogi, Heinemann, Kuala Lumpur, 1986.
__________________,
Falsafah Pendidikan, Heinemann, Kuala Lumpur,1987.
__________________,
Sosialogi Pendidikan, Heinemann, Kuala Lumpur,1987.
Sayid Sabiq, Unsur-Unsur
Dinamika Dalam Islam, terjemahan Drs.Haryono S. Yusuf, PT Intermass,
Jakarta, 1981.
Syed Sajjad
Husain & Syed Ali Ashraf, Krisis Dalam Pendidikan Islam,
terjemahan Drs.Fadhlan Mudhafir, Al-Mawardi Prima, Jakarta, 2000.
Tajul Ariffin
Noordin, Prof. Dr., Pendidikan Suatu Pemikiran Semula,Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur, 1990.
Teuku Iskandar,Dr., Kamus
Dewan, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Malaysia, 1986.